Op deze pagina een start met het beschrijven van een ‘read & react’ offense. Door het op te schrijven geef ik mijn gedachten erover vorm, kan ik er over nadenken en hoop ik steeds meer inzicht in het hoe en waarom te krijgen. Tegelijk kan het voor anderen dienen als idee om het er wel of niet mee eens te zijn.
- Voordeel (5) – Halfcourt aanvalWe hebben het in alle bijdragen gehad over voordeel en welke stadia dit kan of moet doorlopen. Deze bijdrage gaat over voordeel in de halfcourt aanval. Binnen de halfcourt aanval is voordeel lastiger te realiseren. Het belangrijkste is dat voordeel hier door de spelers of eigenlijk het team echt gecreëerd moet worden. Voordeel komt uit ...
- Voordeel (3) – Early OffenseIn de vorige bijdragen heb ik aangegeven dat voordeel moet worden bezien in strategische voordeel. Je bouwt een situatie op, maakt keuzes die uiteindelijk een goed schot moeten opleveren. Voordeel vraagt om een coach die ‘teacht’, zijn spelers keuzes leert maken. De play is niet meer belangrijk, of wie de bal krijgt. Een coach die ...
- Voordeel (2) – Begin situatieIn mijn vorige bijdrage ging het over voordeel van de aanvallende partij bij balbezit. Dit was een beperkt voordeel, maar de bal is goud waard en daarom een belangrijk uitgangspunt in de aanval. Die bal moet immers door de ring, zonder bal geen punten. Laten we uitgaan van dezelfde situatie zoals omschreven in de eerste ...
- Voordeel (1) – beginsituatieIn een eerder verschenen bijdrage op deze site heb ik geschreven dat ik op regelmatige tijden iets zou schrijven over “voordeel”. Vandaag een introductie over het hoe en waarom van dit verschijnsel. Iedereen begrijpt dat in een aanval een voordeelsituatie moet worden gecreëerd. En vaak gebruiken we de term ook wel, maar dan meer voor ...
- VoordeelDit is zo’n mooi onderwerp dat ik dit elke maand terug ga laten komen als onderwerp. Voordeel creeren is namelijk een speelwijze. Het is een strategische manier van coachen en past daarom vooral bij volwassen basketballers. Met strategisch bedoel ik dat spelers in de wedstrijd op zoek zijn naar een langer termijn “gewin”. Ik wil deze ...